FISKEOLIE: Hvilken er sundest, feder det…og hvad med fiskebøvser?

ARTIKLERSKØNHEDSUNDHED

Written by:

Views: 4787

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest

 

 

Hvorfor bliver forskerne ved med at tale om fiskeolie? Kan man ikke få sine Omega 3 fedtsyrer gennem kosten? Smager olien ikke dårligt? Hvordan virker det? Og hvorfor er fiskeolie på kapsler ikke effektive??

I forbindelse med mine behandlinger, cupping og akupunktur såvel som skønhedsbehandlinger, bliver jeg ofte spurgt til råds om kosttilskud, særligt om fiskeolie og de vigtige Omega 3 fedtsyrer, da skønhedseksperter, læger, forskere og andre der ved noget om skønhed og sundhed, alle har til fælles at de tilråder et fiskeolie tilskud. At finde den rette fiskeolie kan være en jungle, for hvad med tungmetaller, harske olier og fiskebøvser?? Jeg prøver her at besvare nogle af de oftest stillede spørgsmål:

Hvad gør Omega 3 for min sundhed og min krop?

Kort fortalt holder det dig sund og ung og forebygger mange sygdomme.

Forebygger udvikling af hjerte-kar-sygdomme

Styrker synet

Øger immunforsvaret

Virker blodtryksnedsættende

Reducerer fedtindholdet i blodet

Reducerer inflammation og eventuelle smerter

Regulerer stofskiftet

Yes, det er fint alt sammen, men HVAD har fiskeolie at gøre med min hud og mit udseende?? De Omega 3 fedtsyrer der findes i fiskeolie består af DHA og EPA som optages i alle vores cellemembraner, som vi har overalt i kroppen og i huden. Når vi mangler Omega 3 bliver huden tør, den ældes hurtigere og vi har lettere ved at få rynker. Et fiskeolietilskud er den største gave du kan give din hud og der er ingen creme i verden der kan leve op til hvad en fiskeolie kan gøre for dit udseende. Med det sagt så er det ikke en overnight mirakel-kur, det er en langvarig og løbende god vane, som med tid giver fantastiske resultater.

 

 

Jeg “tror ikke på” kosttilskud, for jeg burde kunne spise mig til de fedtsyrer jeg har brug for? Det BURDE være muligt, det er det bare desværre ikke længere. Kosten er ikke som den var engang. Jorden har ændret sig, havene har ændret sig, luften har ændret sig. I vores kost, er der et overtal af Omega 6 i forhold til Omega 3. En balance der helt optimalt burde være i et 1:1 forhold. Den gennemsnitlige dansker har et ca 1:17 forhold, hvilket giver forskellige ulemper, så som inflammation – altså betændelsestilstande, nedsat immunforsvar og dårligere stofskifte.

Her er et par eksempler på inflammationstilstande som kan være forårsaget af Omega 3 mangel:

Leddegigt

Slidgigt

Muskelgigt

Løberknæ

Tennisalbue

Seneskedehindebetændelse

Smerter

Typiske tegn på Omega 3 mangel:

Tør hud

Nubret hud på bagsiden af overarmene

Koncentrationsbesvær

Humørsvingninger

Indre uro

Angst, Depression

Tørst og hyppig vandladning – meget urin

Atopisk eksem

Tørt hår og skæl

Skøre negle

Hvordan vælger jeg min olie? Kvaliteten af fiskeolien måles ved Omega 3 indholdet og indholdet af oxidationsprodukter. Des mere oxideret olien er, des mindre sund er den. Desuden reduceres indholdet af Omega 3 fedtsyre markant, hvis olien er oxideret. Det tal der indikerer den totale oxidation, dvs hvor forharsket olien er, hedder Totox tal. Desværre er der ingen lovgivning for hvor højt totox tallet må være, så det er en god ide at være oplyst. Olieproducenternes egen internationale organisation GOED har sat et maks. tal på 26. Hvis du spørger biopaterne, er det langt højere end gavnligt. Måske fordi det er i producenternes egen interesse..? FN anbefaler fiskeolier med et totox tal på maks. 10. En harsk fiskeolie er direkte skadelig, så det er uhyre vigtigt at finde en af høj kvalitet.

Gå efter en flydende olie. Først og fremmest kan man både lugte og smage, hvis olien ikke er frisk. Det kan være svært igennem en kapsel. Hvis du føler behov for at holde dig for næsen mens du tager din olie, er den IKKE frisk nok; at fiskeolie smager grimt er en myte – frisk olie smager IKKE “fisket”. Desuden har man tendens til at få mere olie, når man tager det på ske, fremfor i kapsler. Kapslernes gelatine skal varmes op til mellem 60-90 grader for at indkapsle olien, og her vil altid ske en delvis harskning af olien. Sidst, men ikke mindst kan kapslerne irritere maven.

Feder fiskeolie? Nej, fiskeolie feder ikke, tværtimod. Fiskeolie regulerer stofskiftet og hjælper dig til at rense ud og afgifte kroppen, så på den måde hjælper fiskeolie, hvis du vil tabe dig. Fedtet fra fiskeolien sætter sig ikke der hvor vi har vores depoter, men som en beskyttende hinde i cellemembranen.

Jeg kan ikke lide fisk. Kan jeg spise hørfrø eller en vegetabilsk olie i stedet med samme resultat? Det korte svar er nej. Omega 3 er en fællesbetegnelse for en gruppe forskellige fedtsyrer. De Omega 3 fedtsyrer der har en dokumenteret effekt er DHA og EPA og findes desværre kun i fed fisk og fiskeolie. DHA har en kæde på 22 carbonatomer og seks dobbeltbindinger, mens EPA har en kæde på 20 carbonatomer og fem dobbeltbindinger. De er med andre ord meget langkædede. Andre Omega 3 fedtsyrer, f.eks alfa linolensyre, som er den type der findes i hørfrø har en kæde på 18 carbonatomer og tre dobbeltbindinger. Det er kun de meget langkædede maritime fedtsyrer DHA og EPA som giver de positive helsebringende effekter. Desuden viser de seneste studier at man kun optager ca 5% af den omega 3 der er i hørfrø.

Hvilken olie anbefaler du? Det er en jungle at finde rundt i de forskellige olier. Kontakt mig på saramaria@nuicph.dk, så guider jeg dig gerne til at finde den bedste olie.

 

Må børn og gravide få fiskeolie? Fiskeolie er velegnet til børn og gravide. Fiskeolie hjælper med at udvikle hjernen og øger indlæring hos børn. Seneste forskning har påvist at risikoen for udvikling af astma er stærkt nedsat hos børn, hvis mødre har taget fiskeolie i løbet af deres graviditet. Børn under et år og gravide skal altid spørge lægen til råds, inden de begynder på et kosttilskud.

 

Læs også mit indlæg om Cupping som afgifter og renser bindevævet for affaldsstoffer.

Har du flere spørgsmål? Skriv til mig på saramaria@nuicph.dk

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest

2 Responses to " FISKEOLIE: Hvilken er sundest, feder det…og hvad med fiskebøvser? "

  1. Victoria siger:

    Hvis man er veganer, ville du så stadig sige, at man skulle spise fiskeolie?

    • SARA MARIA siger:

      Hej Victoria,

      Det er min personlige holdning at alle burde spise et fiskeolie tilskud, da du ikke finder de meget langkædede Omega3 fedtsyrer andre steder end i den fede fisk. Men, hvis du af principielle grunde ikke indtager noget animalsk, er det nok ikke noget for dig.

      Mvh

Skriv et svar